SĘDZIOWANIE WALKI SPORTOWEJ
HAJIME - naprzód (start)
Opuszczone ramiona sędziego oraz wypowiedzenie komendy „Hajime” oznacza rozpoczęcie walki. |
|
MATE -czekać (stop) SORE - MADE - koniec walki Jeśli sędzia podniesie jedną z rąk na wysokość ramienia mniej więcej równolegle do maty i pokaże dłoń sędziemu mierzącemu czas w ten sposób, aby palce dłoni były ustawione prostopadle do góry oraz wypowie komendę „Mate”. Oznacza to przerwanie walki . „Sore-made” komenda wygłaszana przez sędziego na koniec walki. |
|
OSAEKOMI - ogłoszenie trzymania
Jeśli sędzia skieruje rękę w dół od ciała w kierunku zawodników, będąc zwróconym twarzą do nich i pochyli tułów w ich kierunku oraz wypowie komendę „Osaekomi”. Oznacza to ogłoszenie, że jeden z zawodników został złapany w trzymanie przez drugiego zawodnika. |
|
OSAEKOMI-TOKETA - przerwane trzymanie Jeśli sędzia podniesie jedną z rąk do przodu i kołyszę nią szybko w prawo i w lewo dwa, trzy razy, pochyla tułów w kierunku zawodników oraz wypowie komendę „Osaekomi-toketa”. Oznacza to przerwanie trzymania. (Taki ruch wykonuje także sędzia boczny, siedzący na skraju maty, gdy uzna, że zawodnicy wyszli za pole walki). |
|
|
SHIDO - kara za niewielkie naruszenie przepisów
Sędzia powinien przyznać karę „Shido” za: - za złapanie ręką nogawki przeciwnika, - umyślne unikanie uchwytu, - po przyjęciu uchwytu przez zawodników przyjmowanie przesadnej postawy obrony, np. wyprostowane ramiona - za atak pozorowany, - za nieprawidłowy uchwyt, ( uchwyt „pistoletowy”, jednostronny lub za pas powyżej 5 sekund bez ataku, za przekładanie głowy po złapanym uchwycie, za trzymanie w sposób ciągły sczepionych palców dłoni, wkładanie palców do wnętrza rękawa lub nogawki) - za kopnięcie w nogę przeciwnika bez wykonywania techniki, - za samowolne wyjście poza pole walki.
HANSOKU-MAKE - kara za wielkie naruszenie przepisów Można ją otrzymać bezpośrednio, co związane jest z przegraniem walki i dyskwalifikacją z turnieju, lub 3 kary „Shido” – które nie dyskwalifikuje z turnieju.
Główne przewinienia decydujące o bezpośrednim przyznaniu kary - drugie złapanie ręką spodni przeciwnika "bezpośrednio" - stosowanie „Kawazu-gake” (rzucenie przeciwnika przez owinięcie jego nogi swoją nogą), - stosowanie dźwigni gdziekolwiek indziej poza stawem łokciowym, - podniesienie przeciwnika leżącego na macie i ponowne rzucenie nim o matę, - podcinanie od wewnątrz do przodu nogi podporowej przeciwnika, gdy np. zawodnik wykonuje technikę „Harai-goshi”, - nurkowanie głową w przód na matę, - rzut do tyłu przeciwnika przyklejonego do pleców zawodnika rzucającego, - noszenie podczas walki twardych i metalowych przedmiotów (osłoniętych lub nie). |
SONO-MAMA i YOSHI - bezruch i wznowienie
Jeśli sędzia pochyli się do przodu i dotknie obydwu walczących zawodników dłońmi obu rąk i wypowie komendę „Sono-mama”. Oznacza, że zawodnicy przez chwilę mają pozostać w bezruchu. Wypowiedzenie komendy „Yoshi” (Te komendy stosuje się głównie podczas walki zawodników w parterze, gdy może np. dojść do zaplątania się zawodnika w judogę). |
|
- nieuznanie ataku
Ruch przedramienia dwa, trzy razy od wyprostu w stronę głowy oznacza, że atak nie został uznany z powodu: - rzutu wykonanego za polem walki, |
|
- odwołanie przyznanych punktów
Jeśli sędzia powtórzy jedną ręką ten sam gest, a jednocześnie podniesie drugą rękę ponad głowę z przodu i pomacha nią dwa, trzy razy z prawa w lewo tzn. że odwołał wcześniej przyznaną ocenę. (Rysunek przedstawia odwołanie akcji ocenionej na „Waza-ari”). |
|
- brak aktywności Jeśli sędzia przerwie walkę i obraca przedramiona w kierunku na zewnątrz, zgięte na wysokości piersi, a następnie palcem wskazującym pokazuje karanego zawodnika lub zawodników oznacza, że walka jest pasywna z jednej lub z drugiej lub z obu stron przez zawodników. Kara "shido". |
|
- atak pozorowany Jeśli sędzia wyciągnie obie ręce w przód przed siebie z dłońmi zwiniętymi w pięść, a następnie wykonać nimi ruch w dół w kierunku zawodnika, to ten zawodnik otrzymuję karę "shido" |
|
- wezwanie lekarza Sędzie zwraca się twarzą do stolika lekarskiego i ręką ( z dłonią zwróconą ku górze) wykonuje ruch poziomo od strony stolika lekarskiego w kierunku zranionego zawodnika. |
|
- poprawienie judog
Jeśli sędzia przerwie walkę i skrzyżuje obie ręce na wysokości pasa, lewą rękę nad prawą, dłońmi do wewnątrz to oznacza, że zawodnicy mają poprawić judogi i pasy. |
|
- wskazanie zwycięzcy
Po komendzie "Sore-made" sędzia wskazuję zwycięzcę poprzez podniesienie jednej ręki powyżej ramion, z dłonią zwróconą kciukiem do góry w kierunku zwycięzcy. |